Dag -1, Woensdag 15 februari, Travelday:

Afspraak om 16h op de luchthaven: 13 kinderen, 4 begeleiders en 1 coach staan klaar om te vertrekken. Na enkele practische afspraken door de coach (wat is dat toch dat de kinderen beter luisteren naar de trainers dan naar de ouders?), met zijn allen doorheen de poortjes (1 ticket scant niet), doorheen security ( toch nog vloeistoffen niet apart gelegd ) naar de gate! Zowaar al even vrije tijd, gezien we nog moesten wachten, en nog meer zowaar: alle kinderen op tijd terug volgens afspraak (die afspraak van geen snoep te kopen werd wat minder opgevolgd). 

Iedereen geraakt vlot in het vliegtuig, voor 3 zeilers is het hun eerste vliegervaring, voor anderen wordt het routine. De vlucht verloopt vlot, de landing wat minder, maar dat is een voordeel voor de kinderen met een luchtdoop: elke volgende landing kan alleen maar zachter zijn…. Frank had ook een bus gehuurd, en daardoor konden alle jongens in de gehuurde bus, terwijl alle meisjes in de vyf bus vertrokken, vergezeld van Michael. Tegen 22 h in de app, gelukkig snel geïnstalleerd maar sommigen hadden nog grote honger…. Een les voor volgend jaar: bokes meenemen voor ’s avonds…

Dag 0: De testrace

Donderdagochtend begon voor de Kids wat kalmer, maar voor de trainers en volwassenen werd het “verstand op nul en gaan”: boten afladen, materiaal bij elkaar zoeken, trailers in elkaar puzzelen, boten afladen, optuigen, motorboot het water in krijgen, kinderen aanmelden ( Ai Ai, van 1 boot geen papieren en dus ook geen verzekeringsbewijs)…. Gelukkig zijn de trainers creatief en wordt er weinig tijd uitgetrokken om 15 zeilers met hun paperassen na te kijken, waardoor het niet opvalt dat een bepaald verzekeringsbewijs meer dan 1 keer getoond wordt… 

Iedereen omkleden, briefen, en hop het water op : onder een heerlijk zonnetje en met een zacht briesje ! Hopelijk tekenen we de komende drie dagen ook voor dit weer! Een practice race start (altijd tof: niemand die zich iets aantrekt van te vroege starts), kruisrak en dan nog wat trainen om de dag om 16h te eindigen! Debriefing, douche, heerlijk verse soep van mama Inge, spaghetti en nog wat studietijd later kruipen we op tijd ons bedje in en hopen we op eenzelfde mooie dag morgen. Wel met nog meer zeiluurtjes, iets minder geregel en gepuzzel voor de coaches en begeleiders, en geen panne met de motorboot! Meer moet dat niet zijn!

Dag 1: kwalificatiewedstrijden

Om 9h30 stonden de 15 Belgische plus een Nederlandse zeilster opgetuigd klaar. Eentje moest nog even een zeil zoeken, een ander was nogal geïmpressioneerd door de hoeveelheid zeilers, eentje ontdekte bij het buiten varen dat de spriet aan de verkeerde kant opgetuigd stond, er knakte nog ergens een zwaardrekker, een volgelopen boot tijdens het slepen, wat onbeleefde collega’s uit Duitsland, een bijna vergeten starthorloge, een afgewaaid petje tijdens de (te) snelle sleep, een verloren petje binnen de laatste minuut voor de start, … Het toont aan wat voor een ideale voorbereiding deze wedstrijd is voor het komende seizoen.

Bij het launchen, was er zeer weinig wind, maar langzaam trok die aan. De eerste start nam wat tijd in beslag ( 5 startgroepen van meer dan 100 zeilers ), met veel algemene terugroepen. De bfd’s vlogen ons rond de oren. Jammer genoeg bleven ook de Belgen niet gespaard. Daarna was het startcomité echter in een vlot ritme en de ene groep na de andere werden direct gestart in een vlotte volgorde. Er werden knappe resultaten gevaren : Maxim rondde de eerste bovenboei voor Kwinten, Brecht  vaarde 2 maal een 2 de plaats en 1 achtste; William een 2de, een 3de en een 11de plaats; Frédérique een 9de, 16de en 24ste;  Soetkin een 39ste, 12de en 52ste; Kwinten een 78, 14 en 12. 

Marine staat zesde Belg momenteel. Otto, Jack  en Marie volgen verderop, met allen een knappe 1ste manche. Daarna volgen de Belgen die, allen in de eerste manche, een bfd gevaren hebben.  Iets na 16h kwam de eerste vloot aan de kant, de laatste vloot kwam echter pas om 17h20 aan de wal.  Nog een debriefing, wat pasta van de organisatie en dan na uitgebreid pakken spoelen, een goede douche en verse soep, appelmoes en petatjes. Daarna werd er opnieuw vlijtig gestudeerd : wat een voorbeeldjongeren! ’s Avonds nog even wat buiten basketten en popcorn-en, en op tijd het bed in voor morgen hopelijk een even mooie zeildag.

Dag 2: kwalificatiewedstrijden

Aan de weerberichten over Palamos kan je toch geen touw aan vastknopen : vandaag was er ietsje meer wind voorspeld dan gisteren, maar finaal eindigden we met …uitstel. Tegen 13h30 het water op om tegen 16h nog steeds maar 3 knopen te meten, en dus zonder enige wedstrijd terug aan land te komen. Gelukkig is het vanavond de grote Winner-party, waar meer dan 50 winner-items verloot worden, waaronder een nagelnieuwe romp en een J-sail.  Het enthousiasme was dus bij iedereen groot, en de Belgen werden in totaal 5 keer geloot:  Louis kreeg een hoosvat, William een peddel, Maxim een jas, Lasse-Finn een pet en Jack een rugzak!

De moraal is dus nog altijd hoog, maar ondertussen zijn de zakken al gemaakt  want morgen is het weeral de laatste dag : er zullen geen finals zijn, enkel verder kwalificatiewedstrijden. Morgen zal het hopelijk wel vlot verlopen : er is een voorspelling van 15-20 knopen, met wat geluk krijgt elke groep nog 3 starts geschoten en kan er een mooi kampioenschap worden afgesloten.


Dag 3: kwalificatiewedstrijden

Gewoon ook kwalificaties vandaag: gezien er gisteren niet gevaren werd, is er niet opgesplitst in gouden, zilveren, bronzen, emerald,… vloot, maar werden de groepen van gisteren gewoon behouden.  Het idee was om 3 wedstrijden af te werken voor 14h. Er werd daarom ook wat vroeger gelaunched, tot grote stress van sommige zeilers die hun ochtendritueel ondertussen al in een vast stramien gegoten hadden. Gelukkig zijn er 5 vloten en start dus niet iedereen direct. Daardoor konden we de zeilers op basis van hun kleurlint en dus hun startvolgorde allemaal gerust stellen dat ze op tijd aan de lijn gingen raken. Via een VHF konden we aan wal ook zowel de interne gesprekken tussen Olivier en Michaël, als deze van de wedstrijdorganisatie volgen.  Vanop de wal is dat soms frustrerend ( de BFD-lijsten…. ), maar meestal grappig : “ze doen niets op het startschip, ik begrijp niet waarom” : Siesta Olivier! Dit is Spanje… Of ” Ik weet niet of Kwinten..” en dan niets meer : komt dan over als :Oeps, we moeten zwijgen want de wal luistert mee. Finaal vraagt dan de 2de coach toch : “Wat met Kwinten?”; Waarop er geantwoord wordt: ” neen, niks, ik heb hem gevonden.

Opluchting aan de wal dus, want geen BFD…  De verklaring :  Gezien de enorme vloten, was het een echt zoekwerk van de coaches om hun zeilers te vinden….   Zo had Jack op een gegeven moment 25 boten achter hem, maar dat moest worden gecorrigeerd naar 15 gezien het een jack look-a-like betrof… Zeker na de laatste finish, waarbij vloten werden tegengehouden om niet doorheen het parcours van hun collega’s te zeilen, en finaal alle zeilers over heel de baai (opkruisen terug), verspreid raakten. Gelukkig verliep de communicatie vlot, zodat iedereen aan wal geraakte. Dan ZEER vlug aftuigen en de boten over straat te voet naar de zeilclub brengen… Alle materiaal in de Vyf-bus en uiteraard : hoe komt het dat we 13 roer/zwaarden hebben, en maar 12 gevulde mastzakken en 12 zeilen?  Van eentje hadden we snel door dat hij zijn materiaal mee over straat versleept had, van de andere hebben we ettelijke keren moeten tellen en hertellen, terug gaan kijken op het strand of er nog gerief lag van ons ( tussen de 550 andere optimisten ), om finaal tot de vaststelling te komen dat de laatste ook zijn materiaal mee had.


Terug op het appartement, bleek het ineens 16h50 te zijn… Stress : er moest nog een auto teruggegeven worden, ingecheckt worden en met de herinnering van de drukte vorige week op de weg en in de luchthaven… werd het wel heel warm om de vlucht niet te halen… Gelukkig kon Marine met Soetkins ouders meerijden, waardoor enkel de VYF-bus naar de luchthaven moest.  Onze connectie bij Ryanair ging jammergenoeg niet aan de stuurknuppel van ons vliegtuig zitten, maar zou ons wel uit de nood helpen als we te laat gingen aankomen in Barcelona. Door een vlotte rit, konden we toch op tijd de gate bereiken. Gelukkig waren er broodjes gemaakt, en kon er nog water gekocht worden zodat de grootste honger toch gestild kon worden. Een vlotte terugvlucht en een zachtere landing later, stond er een heel ontvangstcomite klaar om de jongeren op te vangen en naar huis te voeren.

Het zal voor velen een korte nacht en een pijnlijke ochtend geworden zijn, maar het was een supertoffe groep, die ondanks dat ze met velen waren, voor een vlot evenement en een superleuke ervaring zorgden. Als kers op de taart : een prachtuitslag erboven op : William en Brecht in top 10, Rickie en Kwinten binnen de eerste 70, maar ook achteraan voor de jongste zeilers : de grote startgroepen, de stroming, de wind : het is geen makkelijk water, maar  het zorgt ervoor dat ze deze ervaring weer op zak hebben en zich de volgende keer zekerder voelen!  

Uitslagen op: http://www.palamosoptimisttrophy.org/en/default/races/race-resultsall

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

CONTACT US

Niet onmiddellijk antwoord? Misschien zijn we op het water. Terug op het droge, reageren we onmiddellijk

Sending

©2017 DOCB De Belgische Optimist Klasse

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

or

Create Account